ZARAR Osmanlıca ne demek?

Sponsorlu Bağlantılar

ZARAR kelimesinin Osmanlıca anlamı nedir?

ZARAR: Lüzumlu ve kıymetli bir şeyin eksilmesi veya kaybolması. Ziyan. Kayıp.(Zarar, birşeye dahil olan eksikliktir ki, hastalık veya körlük, topallık gibi sakatlık demektir. Nitekim anadan doğma a'maya ve pek zayıf hastaya darir denilir. Mühimmat ve levazım tedarikinden âciz olmak da bu mânadadır. Binaenaleyh zararlılar; dertli, sakat, âciz, özürlülerdir. Bunların gayrı olan gayr-i uli-z zarar ise, sahih, salim ve kadir olanlar demek olur. E.T.)

Sponsorlu Bağlantılar

ZARAR ile alakalı bazı sözcükler ve Osmanlıca anlamı

  • ZARAR-I HASS: Bir veya bir kaç şahsa âit olan zarar. Devamını Oku

  • ZARAR-I MAHZ: Fık: Kendisinin faydası yerine zararı olan. Devamını Oku

  • ZARAR-DİDE: f. Zarar görmüş olan. Ziyana, kayıba, noksanlığa uğramış olan. Devamını Oku

  • ZARAR-I BEYYİN: f. Meydanda ve âşikâr olan zarar. Devamını Oku

  • ZARAR-I MA’NEVÎ: Huk: Tazminat. Manevî zarar ve ziyan. Devamını Oku

  • ZARAR-I ÂMM: Umumla ilgili zarar. Devamını Oku

  • NEF U ZARAR: Kâr ve zarar. Devamını Oku

  • TAZMİN: Kefil olmak. * Zarar verdiği kimsenin zarar ve ziyanını ödemek. * Edb: Başkasına ait bir mısra veya beyti intihâl ve tevârüd olmaksızın kendi şiirine alma san’atı. * Bir şeyi bir şeye dâhil etmek. * Zararı ödetmek. Devamını Oku

  • MAL-İ MÜTEKAVVİM: Huk: İki mânada kullanılır: Birisi, intifâı mübah olan şeydir. Diğeri, mâl-i mührez demektir. Meselâ, denizde iken balık gayr-i mütekavvim olup, tutmak ile ihraz olundukta, mâl-i mütekavvim olur. İntifâı mübah olmayan mal veya elde edilmemiş olan mal gayr-ı mütekavvimdir. Şirâ ile intifa’ mübah olduğundan, mâl-i mütekavvimdir. (Ist.F.K.) Devamını Oku

  • İHTİLAF-I DİN: Biri müslim, diğeri gayr-ı müslim olmak gibi ayrı dinde bulunmak. Din ayrılığı miras almağa mânidir. Binaenaleyh gayr-i müslim, müslimin; müslim de gayr-i müslimin mirasına nâil olamaz. Fakat müslim olmayan milletler arasında din ayrılığı miras almağa mani değildir. Devamını Oku

  • MUSTALIK GAZASI: Benî Mustalık gazasına Müreysî gazası da denilir. Benî Mustalık, Huzaa’nın bir şubesidir. Müreysî de bunların bir kuyusudur. Benî Mustalık, Resul-i Ekrem’le harb etmek üzere bu kuyu başında toplandıkları için bu sefer bu isimle anılır. Çeşitli râviler, bu gazanın hicrî dört veya beş veya altıncı senesinde olduğunu rivayet etmişlerdir.Benî Mustalık’ın bu hâinane hareketinden vaktiyle Devamını Oku

  • HAK-PEREST: f. Doğruluktan ayrılmayan, doğruluğu ciddi ve samimi seven. Hakka iman eden ve hak üzere âmil olan.(Fenn-i âdâb ve ilm-i münazaranın üleması mabeynindeki hakperestlik ve insaf düsturu olan şu: “Eğer bir mes’elenin münazarasında kendi sözünün haklı çıktığına taraftar olup ve kendi haklı çıktığına sevinse; ve hasmının haksız ve yanlış olduğuna memnun olsa, insafsızdır.” Hem zarar Devamını Oku

  • İLYASÎN: İlyas demektir. Bazı kıraetlerde “âl yasin” okunduğundan, her iki kıraete de mutabık olmak için imlâsı, “el yasin” suretinde yazılır.Yasin, İlyas Aleyhisselâm’ın babası olmakla Âl-i Yasin, yine İlyas demek olur. Yasin bir de Resul-i Ekrem’in isimlerinden olduğuna göre, bazıları Âl-i Yasin’den murad; ümmet-i Muhammed (A.S.M.) olduğunu söylemişlerdir. (E.T.) Devamını Oku

  • HÜRMET-İ MÜSAHERE: Sıhriyyet sebebi ile hâsıl olan haramlık. Yâni evlenmek sebebi ile meydana gelen akrabalık dolayısıyle hâsıl olan haramlıktır. Bu sıhriyyetin haramlık meydana getirmesi, ister meşru’ nikâhla olsun, ister gayr-ı meşru’ olsun “hürmet-i müsahere” meydana gelir.Meselâ: Hanefi mezhebinde, bir kimse kendisiyle gayr-i meşru’ suretle mukarenette bulunmuş veya bir uzvunu hâilsiz şehvetle tutmuş veya öpmüş veya Devamını Oku

  • TE’MİNÂT: (Te’min. C.) İnandırmak ve emniyet vermek için veya muhtemel zararı ödemek için verilen söz veya para, gösterilen kefil. Devamını Oku

Sponsorlu Bağlantılar