KIRBAN Osmanlıca ne demek?

Sponsorlu Bağlantılar

KIRBAN kelimesinin Osmanlıca anlamı nedir?

KIRBAN: Yakınlık. * Cimadan kinâye olur.

Sponsorlu Bağlantılar

KIRBAN ile alakalı bazı sözcükler ve Osmanlıca anlamı

  • MÜMAZEHA: Yapışmak. (Ekseriya cimadan kinâye olur.) Devamını Oku

  • HASENAT: Güzellikler. İyi ameller. İyilikler. (Hasenât da ya kalb ile olur veya kalb ve beden ile olur; veyahut mal ile olur. A’mâl-i kalbinin şemsi imândır. A’mal-i bedeniyenin fihristesi namazdır. A’mâl-i mâliyenin kutbu zekâttır. İ.İ.) Devamını Oku

  • MİN: Arabçada harf-i cerrdir. 1- Mekân ve bir şeye başlamayı ifâde eder.Meselâ: $ “Haftadan haftaya” da olduğu gibi.2- Teb’iz için olur. Meselâ: $”Kim bir kavme benzemeğe özenirse onlardan sayılır” cümlesinde olduğu gibi. Bazılarını, bir kısmını ifâde ediyor. 3- Cinsi beyan için olur. Meselâ: $ “İşlediğiniz hayrı Allah bilir” cümlesinde “min” tebyine (açıklamaya) vesile oluyor.4- Bedel-i Devamını Oku

  • LÜTÎN: Adam boyu miktarı bir ağacın adı. (Bakla yaprağı gibi yaprağı olur, hurnup gibi dalları olur, içinde küçük taneleri olur.) Devamını Oku

  • FETH: Açma, başlama. * Zaptetme. Ele geçirme. Zafer. Nusret. * Faydalı şeyleri elde etmek için yolları açmak. Muğlak şeyleri açmak. Bu iki suretle olur. Biri, basâr ile idrâk olunur. Gam ve kederi gidermek gibi. İkinci de: İki nevi olup birincisi; dünya işlerinde olur. Sürur vermekle gamı izâle etmek, bir değerli şey vermekle fakirliği kaldırmak gibi. Devamını Oku

  • FETH: Açma, başlama. * Zaptetme. Ele geçirme. Zafer. Nusret. * Faydalı şeyleri elde etmek için yolları açmak. Muğlak şeyleri açmak. Bu iki suretle olur. Biri, basâr ile idrâk olunur. Gam ve kederi gidermek gibi. İkinci de: İki nevi olup birincisi; dünya işlerinde olur. Sürur vermekle gamı izâle etmek, bir değerli şey vermekle fakirliği kaldırmak gibi. Devamını Oku

  • MEGAD: Bir ot cinsidir, ağaca sarmaşır çıkar; üzüm çubuğundan ince olur ve yaprağı uzun olur. Devamını Oku

  • BAGAR: Bir yakıcı hastalıktır ki devede vâki olur; suyu içip kanmaz ve sonunda ondan helâk olur. Devamını Oku

  • VAKVAK: Korkak kişi. * Hindistan’da Vakvak beldesinde yetişen bir ağaçtır. Yüz zira’ miktarı boyu olur, kalkan gibi yassı yaprağı olur. Devamını Oku

  • LÂ: Arabçada kelimenin başında nefy edatı’dır. Cevap yerine veya yersiz inkârda kullanılır. “Yoktur, değildir” gibi. Mâzi fiilinin evvelinde bulunan Lâ, duâiye olur. Lâ zâle sıhhatehu: “Sıhhati zâil olmasın” sözündeki gibi. * Harf-i atıf da olur. Ve mâba’dını makabline nefyen rabt eder ve irabı da ona tâbi kılar. $ “Şeref edeb iledir, neseb ile değildir” sözündeki Devamını Oku

  • RİKBE: (C.: Rikeb-Rekebât) Diz. (Diz, insanın ayaklarında olur; dört ayaklının ön ayaklarında olur.) Devamını Oku

  • ÂDET: Usul, görenek, alışılmış davranış. Huy, tabiat. Toplumda nesiller boyunca uyulan ve kamuoyunda (umumî efkârda) saygı ve müeyyideye sahip hareket kaideleri (Sosyoloji). İslâm cemiyetinde âdetler de İslâmî olur, İslâma uygun olur. Müslüman, İslâma aykırı âdetlere uymaz. Cemiyetin yabancı âdetlerle bozulmamasına gayret gösterir. Devamını Oku

  • HAMD: Medih, övmek.Cenab-ı Hakk’a karşı kulların memnuniyet ve sevinçlerini ve O’na hamd ve şükür ile medihlerini bildirmeleri, senâ etmeleri. (Bak: Elhamdülillah) (Hamd’in en meşhur mânası; sıfat-ı kemaliyeyi izhar etmektir. Şöyle ki: Cenab-ı Hak insanı, kâinata câmi’ bir nüsha ve onsekizbin âlemi hâvi şu büyük alemin kitabına bir fihriste olarak yaratmıştır. Ve Esmâ-i Hüsnâ’dan her birisinin Devamını Oku

  • MELEKUT: Tam bir hâkimiyyetle, Saltanat-ı İlâhiyyenin müessiriyyet ve idâresinin esrarı. Her şeyin kendi mertebesinde, o mertebeye münâsib ruhu, canı, hakikatı. Bir şeyin iç yüzü, iç ciheti. * Hükümdarlık. Saltanat. * Ruhlar âlemi. (Bak: Arş)(İnsan mülk ciheti ile kalbe zarf olur, melekut cihetiyle de mazruf olur. M.N.) Devamını Oku

  • KÜFRAN-I Nİ’MET: Cenâb-ı Hakkın ihsan ettiği ni’metleri bilmemek ve hürmetsizlikte bulunmak. (Bak: Tahdis-i ni’met)(Bazan tevâzu, küfrân-ı ni’meti istilzâm ediyor; belki küfrân-ı ni’met olur. Bazan da tahdis-i ni’met iftihar olur. İkisi de zarardır. Bunun çare-i yegânesi ki, ne küfrân-ı ni’met çıksın ne de iftihar olsun. Meziyyet ve kemalâtları ikrâr edip, fakat temellük etmiyerek, Mün’im-i Hakikinin eser-i Devamını Oku

Sponsorlu Bağlantılar